Πέμπτη 10 Ιουνίου 2021

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΤΗΣ ΠΟΣ/ΔΕΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣτΕ

 








ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ  ΓΡΑΦΕΙΟ

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ  Δ.  ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗΣ

&  ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

                    

   Λ. Αλεξάνδρας 126 – Αθήνα 114 71

                      ( 2106412185 * fax: 2106412188 * κινητό 6972 028 037

                       * vnlaw@otenet.gr * www.vasilisnikoletakis.gr


ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΔΕΗ – ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΠΟΣ ΔΕΗ.

 

Αθήνα, 09/06/2021

 

ΘΕΜΑ: Οι 3 αποφάσεις που περιμένουμε από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας να αλλάξουν το ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό τοπίο στους συνταξιούχους της ΔΕΗ στη μετα-μνημονιακή εποχή.

                            _______________________________________

Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (το οποίο αποτελεί στο δικαϊκό μας σύστημα το απώτατο κατώφλι επίλυσης όλων των διαφορών στις σχέσεις πολίτη/ασφαλισμένου με το Κράτος και τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς) αναμένεται το επόμενο χρονικό διάστημα να εκδώσει 3 πολύ σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον των συνταξιούχων της ΔΕΗ και το εν γένει ασφαλιστικό τοπίο.

Α) Η δίκη της 6-11-2020 για το επικουρικό σύστημα ασφάλισης των συνταξιούχων της ΔΕΗ: Όπως γνωρίζετε, στις 6 Νοεμβρίου 2020 εκδικάστηκε στην Ολομέλεια του ΣτΕ αίτηση ακύρωσης της ΠΟΣ ΔΕΗ κατά α) Της υπ’ αριθμ. πρωτ. Φ80020/10553/Δ16.οικ.265/15-04-2020 εγκυκλίου με θέμα «Γνωστοποίηση ρυθμίσεων του άρθρου 44 του ν. 4670/2020, σχετικά με τις παροχές του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ» που υπογράφει ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Ιωάννης Βρούτσης, β) Της υπ’ αριθμ. 17537/989/6-5-2020  (ΦΕΚ Β 1887/18.5.2020) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο « Καθορισμός των τεχνικών παραμέτρων σχετικά με τις παροχές του κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του e-Ε.Φ.ΚΑ».

Επί της ουσίας και προς αποφυγή σύνθετων νομικών εξηγήσεων που είναι ακατάληπτες στον μέσο (μη νομομαθή) αναγνώστη, η αίτηση ακύρωσης της ΠΟΣ ΔΕΗ έγκειται κυρίως στην αναδιαμόρφωση του επικουρικού συστήματος ασφάλισης, το οποίο μετά το νόμο 4387/2016 αδικεί κατάφωρα τους συνταξιούχους που βγήκαν σε σύνταξη πριν από την 1-1-2015 (μεγάλη πλειοψηφία). Ζητάμε εν ολίγοις να εφαρμοστεί επιτέλους στην πράξη από την Πολιτεία αλλά και την Διοικητική Δικαιοσύνη ο νόμος 4491/1966 και το π.δ. 245 της 14/15-04-1975 «Περί συγκροτήσεως και λειτουργίας της Επικουρικής Ασφαλίσεως του Προσωπικού της Δ.Ε.Η.» (Α΄ 69), νομοθετήματα που καθόρισαν τον παρακολουθηματικό χαρακτήρα της επικουρικής σύνταξης των ασφαλισμένων της ΔΕΗ στον λόγο ¼ σε σχέση με την κύρια σύνταξη. Η απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί από το ΣτΕ με μεγάλη αγωνία από την κοινωνία των συνταξιούχων της ΔΕΗ, καλείται εκτός των άλλων να απαντήσει και στο κρίσιμο ερώτημα της εγγυημένης ασφαλιστικής περιουσίας των συνταξιούχων της ΔΕΗ μετά τη συμφωνία – πλαίσιο που κυρώθηκε με το ν. 2773/1999 (συμφωνία που το Κράτος σύναψε αλλά μέχρι σήμερα παραβλέπει να εφαρμόσει στα πλαίσια της γνωστής τακτικής του «στρουθοκαμηλισμού»).

Β) Η δίκη της 15-1-2021 για τις περικοπές των μνημονιακών νόμων 4051, 4093/2012 του 11μηνου (06/2015 έως 05/2016) στην επικουρική σύνταξη καθώς επίσης και την επιστροφή των περικεκομμένων δώρων εορτών και επιδομάτων αδείας της ίδιας περιόδου. Ως γνωστόν τον Οκτώβριο 2020 επεστράφησαν οι περικοπές στην κύρια σύνταξη από τους νόμους 4051, 4093/2012 και αυθαίρετα η Πολιτεία (παρά τις ρητές επιταγές της απόφασης 1439/2020 της Ολομέλειας ΣτΕ) δεν κατέβαλλε τις περικοπές στην επικουρική σύνταξη + δώρα εορτών + επίδομα αδείας της περιόδου 2015-2016. Η ΠΟΣ ΔΕΗ έδρασε αμελλητί και άσκησε αίτηση ακύρωσης ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ για την προάσπιση όλων των συνταξιούχων της ΔΕΗ και την αποφυγή της μακροχρόνιας δικαστικής τους ταλαιπωρίας (με ό,τι αυτό συνεπάγεται από πλευράς χρόνου, ψυχικής ταλαιπωρίας αλλά και οικονομικής φθοράς). Δυστυχώς δεν επεστράφησαν όλα τα «κλεμμένα» αναδρομικά στους συνταξιούχους (μετά την απόφαση του ΣτΕ περί a la carte συνταγματικότητας των μνημονιακών νόμων) αλλά σε κάθε περίπτωση η Πολιτεία πρέπει να φανεί συνεπής και να συμμορφωθεί πλήρως με τις υποδείξεις της Ολομέλειας του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας.

 Τα επιχειρήματα αναλύθηκαν εκτενώς από μέρους μας ενώπιον της Ολομέλειας του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας μας, ιδίως δε αυτά που κατατείνουν στην αντισυνταγματικότητα της ΚΥΑ λόγω:

Α) αντίθεσής της με το δεδικασμένο των αποφάσεων 1890, 1891/2019 και 1439/2020 της Ολομέλειας ΣτΕ.

Β) αντίθεσής της με το Σύνταγμα (αρχή της ισότητας, προστασίας της περιουσίας των συνταξιούχων, της αναλογικότητας)

Γ) αντίθεσής της με το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.

Το επιχείρημα του Δημοσίου ότι με την ικανοποίηση των συνταξιούχων το Δημόσιο θα περιέλθει σε δημοσιονομικό κίνδυνο πρέπει να πέσει στο κενό, δεδομένου ότι η κοινωνία των συνταξιούχων έχει πληγεί πιο πολύ από κάθε άλλο κομμάτι της κοινωνίας μας από την δημοσιονομική κρίση εδώ και περίπου 10 έτη.

Η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί στο επόμενο διάστημα και όλοι ευελπιστούμε να είναι η τελευταία φορά που οι ανοχές και οι αντοχές των συνταξιούχων δοκιμάζονται στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας

 

 Γ) Η δίκη της 26-10-2021 για το μειωμένο τιμολόγιο της ΔΕΗ: Η συγκεκριμένη υπόθεση έχει αχθεί στο ΣτΕ κατόπιν αιτήσεως ακύρωσης τόσο της ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ όσο και της ΠΟΣ ΔΕΗ, διότι το ζήτημα αφορά αμφότερες τις κατηγορίες (εργαζόμενοι – συνταξιούχοι ΔΕΗ). Η υπόθεση έχει αναβληθεί 2 φορές λόγω μη προσκόμισης φακέλου από πλευράς ΔΕΗ. Η πλήρης επαναφορά του ειδικού τιμολογίου προσωπικού ΔΕΗ, που αίφνης και απροειδοποίητα το Δ.Σ. της ΔΕΗ με την υπ’ αριθμ. 5/21-1-2020 απόφασή του κατήργησε, είναι ζήτημα επιβίωσης της κοινωνίας των συνταξιούχων της ΔΕΗ αλλά και θέμα τιμής για όλα όσα πρόσφεραν οι συνταξιούχοι στον εξηλεκτρισμό του κράτους μεταπολιτευτικά. Η απόφαση του ΔΣ της ΔΕΗ περί κατάργησης του ειδικού τιμολογίου πάσχει από πολλές απόψεις (αντίκειται στις αρχές της συλλογικής αυτονομίας, της προστασίας της περιουσίας, της αναλογικής ισότητας, της συμφωνίας του ά. 34 ν. 2773/1999 αλλά και πλήθους διατάξεων της ημεδαπής και κυρίως της ευρωπαϊκής νομοθεσίας) και αναμένεται να ακυρωθεί (με επαναφορά του πρότερου καθεστώτος).

 

Οι 3 προαναφερόμενες δίκες που έχουν εισαχθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας με διαδικασίες express λόγω του κατεπείγοντος χαρακτήρα τους αλλά και του ενδιαφέροντος που έχουν για μεγάλο μέρους του πληθυσμού, αποτελούν κομβικά σημεία για τον τρόπο που η μετα - μνημονιακή Πολιτεία (σε όλες τις θεσμικές μορφές της) αντιλαμβάνεται το κράτος δικαίου, την προστασία της αξιοπρέπειας των συνταξιούχων αλλά και τον ρόλο της συνταξιουχικής κοινωνίας στη νέα εποχή. Η προσδοκία όλων μας είναι οι συνταξιούχοι να βρουν θεσμικά τον ρόλο που τους αρμόζει ως ισότιμοι κοινωνικοί εταίροι αλλά και ως συνδιαμορφωτές του μετα-μνημονιακού Κράτους Δικαίου και Αξιοπρέπειας.

 

 

Με εκτίμηση,

Ο νομικός σύμβουλος της ΠΟΣ ΔΕΗ

 

Βασίλειος Δημ. Νικολετάκης

Δικηγόρος Αθηνών – Νομικός Σύμβουλος – LL.M.

Λ. Αλεξάνδρας 126- Αθήνα

Τηλ. 2106412185 - vnlaw@otenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου