Δευτέρα 3 Απριλίου 2023

ΝΕΑ (ΞΑΦΝΙΚΗ) 8η ΑΝΑΒΟΛΗ ΣΤΗ ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ

 


Αξιότιμοι,

Αύριο Τρίτη 4-4-2023 είχε οριστεί να γίνει η δίκη της ΓΕΝΟΠ και ΠΟΣ/ΔΕΗ στο Δ’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας για το μειωμένο τιμολόγιο.

Η ΔΕΗ μετά από 6 αναβολές, απέστειλε φάκελο με απόψεις πριν από 4 ημέρες (ενώ έπρεπε σύμφωνα με το νόμο να αποστείλει φάκελο πριν από 30 ημέρες από τη δικάσιμο). Τα δε σχετικά έγγραφα του φακέλου τα απέστειλε την Παρασκευή 31/3/2023 στο ΣτΕ !!!! Η ΔΕΗ επιχειρεί να απορριφθεί η κρινόμενη δίκη ως απαράδεκτη λόγω του ότι είναι ιδιωτικό διαφορά (κατά τους ισχυρισμούς της) και όχι διοικητική!!!!! Δεν απαντάει σε κανέναν ισχυρισμό μας από αυτούς που διαλαμβάνονται στο δικόγραφό μας!!!!

Η εισηγήτρια είχε δηλώσει στο ηλεκτρονικό πινάκιο του Δικαστηρίου ότι θα γίνει η συζήτηση και μάλιστα είχε καταθέσει την εισήγησή της (ίδετε συνημμένα).

Εντούτοις, σήμερα Δευτέρα (παραμονή της δίκης) στο ηλεκτρονικό πινάκιο του ΣτΕ δηλώθηκε αίφνης από την Εισηγήτρια αναβολή της υπόθεσης για τη δικάσιμο της 13-6-2023.

            Τα συμπεράσματα δικά σας. Οι πληρεξούσιοι δικηγόροι της ΠΟΣ και της ΓΕΝΟΠ θα κάνουμε ό,τι είναι νομικώς δυνατόν για να καταδείξουμε την παρανομία στην πλήρη νομική της διάσταση.

 

Με εκτίμηση

 

Βασίλειος Δ. Νικολετακης

Δικηγόρος

Νομικός εκπρόσωπος της ΠΟΣ ΔΕΗ στην οικεία δίκη που εκκρεμεί ενώπιον του ΣτΕ (Δ’ Τμήμα)




Συνημμένο

Ε  Ε:918/2020 Αίτηση ακυρώσεως των ένωσης επαγγελματικών σωματείων με την επωνυμία «Γενική Ομοσπονδία Προσωπικού Κλάδου Ηλεκτρικής Ενέργειας» (ΓΕΝ.Ο.Π./Κ.Η.Ε.), ΠΟΣ ΔΕΗ κ.λ.π. (9 αιτ.) κατά της εταιρείας με την επωνυμία «Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού Ανώνυμη Εταιρεία» (Δ.Ε.Η. Α.Ε.).


Με την κρινόμενη αίτηση, όπως συμπληρώθηκε με το από 22.9.2020 δικόγραφο προσθέτων λόγων, ζητείται η ακύρωση της 5/21.1.2020 απόφασης (1η συνεδρίαση) του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ε.Η. Α.Ε. με αντικείμενο, σύμφωνα και με τον ομώνυμο τίτλο της, το «Ειδικό Τιμολόγιο Προσωπικού...» της εν λόγω εταιρείας.


Α. Ο ν. 4643/2019 «Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των Α.Π.Ε. και λοιπές διατάξεις» (Α΄193) ορίζει στο, τιτλοφορούμενο «Προσαρμογή ειδικού τιμολογίου προσωπικού»,  άρθρο 11 τα εξής: «1. Ειδικό τιμολόγιο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας δύναται να εφαρμόζεται στο προσωπικό και στους συνταξιούχους της ΔΕΗ Α.Ε., των θυγατρικών της και του ΑΔΜΗΕ Α.Ε., για την τιμολόγηση αποκλειστικά της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας όπου εφαρμόζονται χρεώσεις προμήθειας. Σε κάθε περίπτωση, η εκ της εφαρμογής του ανωτέρω ειδικού τιμολογίου προκύπτουσα έκπτωση στη χρέωση των καταναλώσεων ηλεκτρικής ενέργειας δεν δύναται να υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%). Οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις δεν καταλαμβάνονται από την έκπτωση του προηγούμενου εδαφίου. 2. Η παράγραφος 2 του άρθρου μόνου της ΠΥΣ 127/1990 [«Εφαρμογή ειδικού τιμολογίου κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας με μειωμένη τιμή στο προσωπικό και στους συνταξιούχους της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού»](Α΄ 147) καταργείται. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος παύει να ισχύει και να εφαρμόζεται οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη απόφασης της ΔΕΗ, Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, του Κανονισμού Κατάστασης Προσωπικού ΔΕΗ ή οποιασδήποτε άλλης συλλογικής συμφωνίας ή ρύθμισης, κατά το μέρος που ρυθμίζει διαφορετικά τα θέματα που διέπονται από τις διατάξεις του παρόντος άρθρου. 3. Η ισχύς του παρόντος άρθρου ξεκινά την 01.01.2020.».

Κατόπιν των ως άνω οριζομένων, εκδόθηκε η προσβαλλόμενη  5/21.1.2020 απόφαση (1η συνεδρίαση) του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Δ.Ε.Η. Α.Ε. με το ακόλουθο περιεχόμενο: «Αποφασίζει 1. Την από 1.1.2020 εφαρμογή του ειδικού τιμολογίου κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας προσωπικού και συνταξιούχων ΔΕΗ Α.Ε. (τιμολόγιο ΓΠ) για την τιμολόγηση αποκλειστικά της κατανάλωσης όπου εφαρμόζονται χρεώσεις προμήθειας, με έκπτωση στη χρέωση αυτής σε ποσοστό 30%. Η εν λόγω έκπτωση δεν καταλαμβάνει τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. 2. Την εφαρμογή στους δικαιούχους του τιμολογίου ΓΠ της εμπορικής και τιμολογιακής πολιτικής που εκάστοτε ισχύει για τους οικιακούς πελάτες, όπως ορίζεται από τις ρυθμίσεις της Επιχείρησης και την ισχύουσα νομοθεσία. 3. Την εξουσιοδότηση του Διευθύνοντος Συμβούλου όπως εκδώσει τις σχετικές οδηγίες για τα ειδικότερα θέματα εφαρμογής του εν λόγω τιμολογίου. 4. Το ειδικό τιμολόγιο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας προσωπικού και συνταξιούχων ΔΕΗ ΑΕ (τιμολόγιο ΓΠ) χορηγείται από ελευθεριότητα της Επιχείρησης, η οποία δύναται να ανακαλέσει οποτεδήποτε κρίνει τούτο σκόπιμο. 5. Την έγκριση, σύμφωνα με το άρθρο 9, παράγραφος 1 του Κανονισμού του, του κειμένου της παρούσας απόφασης».


Β. Τιθέμενα ζητήματα

1. Ανακύπτει ζήτημα σχετικό με τη φύση της ένδικης διαφοράς ως ιδιωτικού δικαίου υπαγόμενης στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων και το σύμφυτο ζήτημα της έλλειψης δικαιοδοσίας του Συμβουλίου της Επικρατείας για την εκδίκασή της και της απόρριψης της κρινόμενης αίτησης ως απαράδεκτης.

Οι αιτούντες ισχυρίζονται, με το κύριο δικόγραφο, ότι η 5/21.1.2020 απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Η. Α.Ε. αποτελεί παραδεκτώς προσβαλλόμενη, κανονιστικού χαρακτήρα, εκτελεστή διοικητική πράξη ως εκδοθείσα κατ’ ενάσκηση δημόσιας εξουσίας, διότι με αυτήν αποφασίσθηκε μονομερώς από την καθ’ ης εταιρεία, δυνάμει του άρθρου 11 του ν. 4643/2019, η τροποποίηση όρων εφαρμογής του ειδικού τιμολογίου του προσωπικού και η κατάργηση των προϊσχυσάντων σχετικών κανονιστικών όρων, όπως αυτοί είχαν συμφωνηθεί με την από 31.7.1991 «Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Προσωπικού Δ.Ε.Η.»  (ΕΣΣΕ) μεταξύ της πρώτης αιτούσας ΓΕΝ.Ο.Π./Κ.Η.Ε. και της καθ’ ης, με αποτέλεσμα τη μείωση της παρεχόμενης έκπτωσης στο προσωπικό και τους συνταξιούχους της εν λόγω εταιρείας. Συναφώς υποστηρίζεται ότι στην προκείμενη περίπτωση η Δ.Ε.Η. Α.Ε. έδρασε κυριαρχικώς ως διοικητική αρχή και «δεν ενήργησε εκπληρώνοντας υποχρεώσεις ή προβάλλοντας δικαιώματα στο πλαίσιο της οικείας από 31.7.1991 ΕΣΣΕ ή ως εργοδότρια του προσωπικού της Δ.Ε.Η. Α.Ε. κατ’ ενάσκηση κάποιου συμβατικώς προβλεπόμενου προνομίου ή υποχρέωσής της».

Η καθ’ ης  Δ.Ε.Η. Α.Ε. αντιτείνει, με την έκθεση των απόψεών της επί της υπόθεσης, ότι αποτελεί νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου «το οποίο ενήργησε ως τέτοιο...[και όχι] ως φορέας άσκησης δημόσιας εξουσίας, ώστε η προσβαλλόμενη πράξη να προσβάλλεται παραδεκτώς ενώπιον του Δικαστηρίου» και ότι, ως εκ τούτου, απαραδέκτως ασκείται η υπό κρίση αίτηση ως στρεφόμενη κατά μη εκτελεστής διοικητικής πράξης.


2. Περαιτέρω, τίθενται ζητήματα αναγόμενα στους προβαλλόμενους λόγους ακυρώσεως, σύμφωνα με τους οποίους, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στα, κύριο και πρόσθετο, δικόγραφα:


α. Η διάταξη του άρθρου 11 του ν. 4643/2019, δυνάμει της οποίας εκδόθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση:

- αντίκειται στο άρθρο 22 παρ. 2 του Συντάγματος, με το οποίο κατοχυρώνεται η συλλογική αυτονομία, διότι εισήχθη μονομερώς διαφορετική ρύθμιση των όρων εφαρμογής του τιμολογίου προσωπικού σε σχέση με τους περιλαμβανόμενους κανονιστικούς όρους στην από 31.7.1991 ΕΣΣΕ μεταξύ της πρώτης των αιτούντων και της καθ΄ ης και ορίσθηκε ειδικώς, στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου 11, ότι καταργείται οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, μεταξύ άλλων, της από 31.7.1991 ΕΣΣΕ ρυθμίζουσα διαφορετικά το θέμα της  της εφαρμογής του ειδικού τιμολογίου προσωπικού. Κατά τους αιτούντες, η αιτιολογική βάση της ανωτέρω ρύθμισης, αναγόμενη αποκλειστικώς στη μείωση του κόστους λειτουργίας της Δ.Ε.Η. Α.Ε. και, εντεύθεν, στο ταμειακό συμφέρον της τελευταίας, δεν δύναται να δικαιολογήσει, επιτρεπτώς, τον επελθόντα σοβαρό περιορισμό του δικαιώματος στη συλλογική αυτονομία,

- αντιβαίνει στο άρθρο 11 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (Ε.Σ.Δ.Α, ν.δ. 53/1974, Α΄ 256), με το οποίο κατοχυρώνεται η ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι και ειδικότερα η συνδικαλιστική ελευθερία. Προβάλλεται, ειδικότερα, ότι η τροποποίηση των όρων εφαρμογής του ειδικού τιμολογίου προσωπικού και συνταξιούχων της καθ’ ης και η κατάργηση, δυνάμει του άρθρου 11 του ν. 4643/2019, των κανονιστικών όρων της από 31.7.1991 ΕΣΣΕ συνιστούν ανεπίτρεπτη κρατική επέμβαση στην άσκηση της συλλογικής αυτονομίας της πρώτης των αιτούντων, η οποία είναι αναιτιολόγητη, δυσανάλογη και συντελέσθηκε για σκοπό διαφορετικό από τους περιοριστικά αναφερόμενους στην παρ. 2 του άρθρου 11 της ΕΣΔΑ,

- αντίκειται στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α. περί κατοχύρωσης του σεβασμού της περιουσίας του προσώπου, το οποίο δεν μπορεί να τη στερηθεί παρά μόνο για λόγους δημόσιας ωφέλειας,

-παραβιάζει τα άρθρα 5, 6 και Ζ (περιορισμοί) του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη (ν. 4359/2015, Α΄ 5), με τα οποία κατοχυρώνεται το δικαίωμα στη συνδικαλιστική δράση και, εντεύθεν, το δικαίωμα των συνδικαλιστικών οργανώσεων να προβαίνουν σε ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις με τις εργοδοτικές ενώσεις και να καθορίζουν, μέσω της διαδικασίας αυτής, τους όρους εργασίας συνάπτοντας Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Κατά τα προβαλλόμενα, η εκδηλωθείσα κρατική επέμβαση στην άσκηση της συλλογικής αυτονομίας της πρώτης των αιτούντων είναι αναιτιολόγητη, δυσανάλογη και συντελέσθηκε για σκοπό διαφορετικό από τους περιοριστικά αναφερόμενους στο άρθρο 6 του ΕΚΧ και


β. η προσβαλλόμενη απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Η. Α.Ε.:

- αντίκειται στο άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος, ως εκδοθείσα χωρίς ειδική προς τούτο εξουσιοδότηση, καθόσον με τη νομοθετική διάταξη τίθεται το πλαίσιο της ρύθμισης, ωστόσο δεν ορίζεται ειδικώς το όργανο στο οποίο παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό του αντικειμένου της ρύθμισης, του τρόπου και της διαδικασίας εφαρμογής της,

- παραβιάζει το άρθρο 34 του ν. 2773/1999, διότι η καθ΄ης, αν και συνεχίζει να απολαμβάνει την ενσωματωμένη στην περιουσία της ασφαλιστική περιουσία του προσωπικού της, η οποία ουδέποτε μεταβιβάσθηκε στον διακριτό ασφαλιστικό φορέα που δημιουργήθηκε, προβαίνει, με την προσβαλλόμενη, σε παράνομη και δυσανάλογη μείωση της παρεχόμενης έκπτωσης του ειδικού τιμολογίου προσωπικού και συνταξιούχων της και

- εκδόθηκε κατά παράβαση της αρχής της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου και στερείται αιτιολογίας. Υποστηρίζεται ότι η σημαντική μείωση στην παρεχόμενη έκπτωση τιμολόγησης του ηλεκτρικού ρεύματος για το προσωπικό της Δ.Ε.Η. Α.Ε., τους συνταξιούχους υπαλλήλους της και τις οικογένειές τους αποτελεί αιφνιδιαστική ανατροπή του προγραμματισμού της οικογενειακής ζωής τους, καθόσον οι ανωτέρω εύλογα απέβλεπαν στη διατήρηση της έκπτωσης στα ίδια επίπεδα, αφ΄ ης στιγμής μάλιστα η καθ’ ης εταιρεία ουδέποτε αμφισβήτησε την υποχρέωσή της να παρέχει την εν λόγω έκπτωση με τους προϊσχύσαντες όρους.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου