Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

ΑΠΟΦΑΣΗ ΣτΕ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΝΟΜΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΠΟΣ?ΔΕΗ


ΠΟΣ/ΔΕΗ

3ης Σεπτεμβρίου 7, Τ.Κ. 104 32

Αθήνα, 1ος όροφος

 

 

Η  ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ  ΣτΕ

Η Ολομέλεια του ΣτΕ με την υπ’αριθμ.1439/2020 απόφασή του κινήθηκε ακριβώς στην αυτή κατεύθυνση και συνοπτικά έκρινε:

Α) Η θεσπισθείσα με τη διάταξη του άρθρου 14 παρ.2 ν.4387/2016 ρύθμιση της συνέχισης καταβολής των συντάξεων (με τις μειώσεις των ν.4051 και 4093/2012) από 12.5.2016 και εφεξής είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την Ε.Σ.Δ.Α.

Β) Η θεσπισθείσα με την ίδια ανωτέρω διάταξη του άρθρου 14 παρ.2 ν.4387/2016 δεν θεράπευσε τη διαγνωσθείσα με τις 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας αντισυνταγματικότητα των διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012 με τις οποίες επιβλήθηκαν οι εν λόγω μειώσεις, αλλά ισχύει από τη δημοσίευση του ανωτέρω νόμου, δηλαδή από 12.5.2016 και εφεξής και όχι αναδρομικώς

Γ) Η διαγνωσθείσα (με τις ΣτΕ Ολομ.2287-2288/2015) αντίθεση προς υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις των προαναφερθεισών διατάξεων των νόμων 4051/2012 και 4093/2012, με τις οποίες θεσπίσθηκαν οι μειώσεις των συντάξεων, δεν δύναται να θεραπευθεί με μεταγενέστερες της δημοσιεύσεως των εν λόγω νόμων μελέτες, όπως είναι οι μελέτες που συνοδεύουν τον μεταγενέστερο ν. 4387/2016, για το χρονικό διάστημα από της θεσπίσεώς των έως 11.5.2016.

Δ) Ο χρονικός περιορισμός της ισχύος των αποτελεσμάτων που έθεσαν οι 2287-2288/2015 αποφάσεις της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας καταλαμβάνει και τη διαπιστωθείσα αντίθεση αυτών προς το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της Ε.Σ.Δ.Α.

Η  ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ  ΑΠΟΦΑΣΗ

Με τροπολογία της Κυβέρνησης  στο ψηφισθέν χθες Σχέδιο Νόμου «Φορολογικές  παρεμβάσεις...»  προβλέπονται τα εξής:

1. «Ποσά τα οποία αντιστοιχούν σε περικοπές και μειώσεις κύριων συντάξεων συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης, οι οποίες επιβλήθηκαν κατ' εφαρμογή των νόμων 4051/2012 και 4093/2012 και αφορούν το χρονικό διάστημα από 11.6.2015 και μέχρι τη δημοσίευση του ν. Κατρούγκαλου (13.5.2016), καταβάλλονται άτοκα στους δικαιούχους.

2. Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ρυθμίζονται ο τρόπος, η διαδικασία και η λεπτομέρειες της καταβολής των ποσών που θα ολοκληρωθεί εντός 6 μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος,

3. Με την καταβολή των εν λόγω ποσών αποσβέννυνται οι αξιώσεις των συνταξιούχων των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης για ποσά που αντιστοιχούν σε περικοπές, μειώσεις και καταργήσεις κύριων, επικουρικών συντάξεων, επιδομάτων αδείας και εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα κατά το χρονικό διάστημα από 11.6.2015 έως τη δημοσίευση του ν. Κατρούγκαλου (13.5.2016).

4. Η εν λόγω ρύθμιση δεν καταλαμβάνει τις εκκρεμείς ενώπιον των δικαστηρίων δίκες ως προς τις αξιώσεις που υπερβαίνουν το παραπάνω καταβαλλόμενο ποσό.»


Αναλύοντας όλα τα ανωτέρω εξάγουμε τα ακόλουθα αρχικά συμπεράσματα:

 

Ι. ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΣΚΗΣΕΙ ΑΓΩΓΗ

    Η ρύθμιση καταλαμβάνει όλους τους συνταξιούχους του Ιδιωτικού Τομέα που δεν έχουν ασκήσει      αγωγή και θα τους επιστραφούν ΑΤΟΚΩΣ οι μειώσεις στις κύριες συντάξεις των Νόμων 4051/2012 και 4093/2012 για το χρονικό διάστημα από 11.6.2015 έως και 13.5.2016 (11 μήνες). Έκαστος συνταξιούχος μπορεί να δει από τα σχετικά εκκαθαριστικά τις μειώσεις που υπήρχαν εκείνο το χρονικό διάστημα και να υπολογίσει μόνος του τα ποσά.

Δεν υπάρχει πρόβλεψη για επιστροφή:

α) Δώρων Εορτών και Επιδομάτων (Παρότι φαίνεται ότι η κρίση της Ολομέλειας ΣτΕ είναι  αντίθετη -βλ.παρ.14).

β) Συντάξεων Δημοσίου (Εκεί θα αναμένουμε και τη σχετική απόφαση της Ολομέλειας του  Ελεγκτικού Συνεδρίου) και

γ) Επικουρικών συντάξεων (Παρότι φαίνεται ότι η κρίση της Ολομέλειας ΣτΕ είναι αντίθετη – βλ.παρ.14).

Ειδικότερη ανάλυση θα υπάρχει με την έκδοση   της σχετικής Υπουργικής Αποφάσεως.

ΙΙ. ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΣΚΗΣΕΙ ΑΓΩΓΗ

Με τη ρύθμιση της παρ.4 του άρθρου ρητώς ορίζεται ότι αυτή δεν καταλαμβάνει τις εκκρεμείς δίκες ως προς τις αξιώσεις που υπερβαίνουν το παραπάνω ποσό. Συνάγουμε συνεπώς ότι οι συνταξιούχοι που έχουν ασκήσει αγωγές, καταρχήν  έχουν τη δικονομική  δυνατότητα να εισπράξουν και το ποσόν που θα καταβάλει η Πολιτεία  (ΦΥΣΙΚΑ  ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ  ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΤΟΥ 11 ΜΗΝΟΥ 11.6.2015-13.5.2016),  και να συνεχίσουν τις εκκρεμείς δίκες για τη διεκδίκηση  επιπλέον:

α) των δώρων και επιδομάτων του κρίσιμου ενδεκάμηνου 

β) των περικοπών των επικουρικών συντάξεων,

γ) των τόκων (6% από την επίδοση της αγωγής και 3% από το Μάιο του 2019 και μετά κατ’ άρθρο  45 ν.4607/2019.

Βέβαια, μεγάλος προβληματισμός υπάρχει

α) για το εάν υπάρχουν χρήματα στον ΕΦΚΑ να καλύψει τις αξιώσεις που υπερβαίνουν  το ποσό που θα καταβάλει η Πολιτεία εξωδικαστικά

β) το εάν η Διοικητική Δικαιοσύνη θα αρχειοθετήσει τις αγωγές, οπότε ο κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να πληρώσει παράβολο 75 ευρώ στην ΔΟΥ για να συνεχίσει τις εκκρεμείς δίκες.. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι άλλα χρήματα δεν υπάρχουν στον ΕΦΚΑ για την ίδια αιτία και οι εκκρεμείς αγωγές δεν θα έχουν ουσιαστικό νόημα..

Ειδικώς όμως οι συνταξιούχοι που έχουν ασκήσει αγωγές προ της δημοσίευσης των αποφάσεων 2287-88/2015  ΣτΕ  ήτοι  προ  της 10.6.2015 θα δικαιωθούν και για το προγενέστερο χρονικό διάστημα των περικοπών ήτοι συνολικά από 1.1.2013  έως  13.5.2016  (ΣτΕ  Ολομ. 1440/2020).

  Κατ΄αυτόν τον τρόπο φαίνεται πως επιλύεται ίσως η μεγαλύτερη και πιο μαζική αντιδικία πολιτών με τη Δημόσια Διοίκηση στην ιστορία της Διοικητικής Δικαιοσύνης, ενώ υπάρχει έντονη αγωνία σχετικά με

α)το περιεχόμενο της Υπουργικής Απόφασης που θα εκδοθεί προς υλοποίηση του νόμου,

β) το τί θα κάνουν στο εξής τα διοικητικά δικαστήρια σχετικά με τις εκκρεμείς Αγωγές, δεδομένου  ότι λεφτά δεν υπάρχουν στο Ταμείο του e-ΕΦΚΑ για άλλες καταβολές..

Βασίλειος  Δ.  Νικολετάκης

Δικηγόρος   Αθηνών


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου